Thursday, April 16, 2009

Ready or Not

Buat tatapan insan yg amat ku sayangi dan rindui slalu..
Masanya kian hampir... hatiku tertanya2.. apakah kta sudah bersedia melangkah ke alam yg baru, dunia yg indah tp penuh dgn pancaroba, perkongsian 2 jiwa..
Sayangku, bersediakah abang untuk lalui perjalanan berliku yg penuh onak dan duri bersamaku.. hakikat sebuah perkahwinan memang menyeronokkan.. terlalu banyak bayangan detik2 istimewa yg indah berlegar d fikiran.. tp sayangku dlm hidup bukan setiap hari kta akan bergembira.. perasaan seorg insan ada pasang surutnya.. sudikah kiranya dirimu temani aku d saat aku kesepian, mengelap dukaku d saat aku kepiluan, menenangkan aku d saat aku kegelisahan, menghiburkan aku d saat aku kesedihan, bergelak tawa bersamaku saat ku gembira.. apakah kta berdua mampu hadapi liku2 hidup ini semudahnya kita melafazkan janji.. apakah mampu kta bersabar dengan kerenah pasangan.. perkongsian hidup yg panjang pasti cukup utk menguji kesabaran tiap insan.. mampukah utk kta tepis tiap dugaan yg datang.. diriku seorg wanita yg cukup lemah, acapkali bermain dgn perasaan sendiri.. aku bimbang kekadang sikapku yg sering kali melampaui batas kesabaranmu bisa melunturkan kasihmu terhadapku.. sayang, bisakah diri mu tegar seperti hari ini untuk tempuhi hari2 mendatang bersamaku..
Sayang, diriku bukan wanita sempurna.. aku jua punya kelemahan dan kekurangan.. bersediakah abg utk trima diriku seadanya.. bersediakah abg untuk melengkapi kekurangan diriku.. setiap insan mengimpikan sesuatu yg terlalu sempurna tp hakikatnya x de 1 pun yg sempurna.. keiklasan, bersedia, redha adalah kekuatan utk atasi tiap kelemahan.. hari ini abg melihat diriku masih muda, punya tubuh badan yg sihat.. tp nikmat muda dan sihat yg Allah pinjamkan tidak akan berkekalan.. aku amat berharap dirimu tidak mencintai diriku kerana apa yg aku miliki hari ini tp cintai la aku kerana kau ingin bersamaku menempuh hidup ini walau siapa pun diriku.. cintailah diriku dari hatimu yg ikhlas, luhur dan tulus menyayangiku... ramai yg melihat diriku sebagai insan yg tabah, sabar.. tp sayang hakikatnya aku jua perlukan kekuatan.. bersamamu ku harapkan dikau adalah sumber kekuatanku.. kekadang aku terasa cukup penat dan lelah menempuh ranjau berliku hidup ini.. justeru ku harapkan dirimu menjadi inspirasi buatku..
sayang, bersediakah dirimu untuk kental menangkis fitnah dan cercaan.. dalam hidup ini x semua org menyenangi kehadiran kita.. x semua org suka melihat kta bersatu.. tiap sesuatu adalah terlalu sensitif.. ada insan yg akan bertepuk tangan seandainya cinta kita hancur d pertengahan jalan.. x kurang juga insan2 yg ingin menguji.. banyak godaan yg menanti.. apatah lg jika kta miliki apa yg dicari.. hanya kekuatan iman dan ketulusan kta yg akan menjadi benteng.. bersediakah sayangku utk yakin dengan cintaku.. skali ku serahkan hati ini padamu aku ingin selamanya.. hanya takdir ilahi yg bisa memisahkan kta.. siang malam ku berdoa agar slamanya cinta ini milik aku dan kamu..
Sayang, kta punya kisah silam.. aku amat berharap kisah silam kita bukanlah sesuatu yg akan menghancurkan hubungan suci ini.. biarlah yg berlalu trus berlalu.. kta kutip pengalaman lalu untuk d jadikan pedoman dlm meneruskan kehidupan.. percaya lah pada diri sendiri dan percaya lah dgn apa yg ada d dpn mata.. kta tidak mampu utk tentukan perjalanan sesuatu sempurna seperti yg kita inginkan.. kekadang kta mengharapkan sampai ke destinasi pd waktu yg tepat menggunakan lebuh raya.. kekadang kta berjaya sampai seperti mn yg dirancang.. tp kta mungkin tidak tahu halangan yg ada d depan yg memungkinkan ada ketika kta terpaksa menggunakan jalan biasa.. kekadang kta meneruskan perjalanan ke destinasi melalui jalan biasa dan kekadang kta terpaksa kembali ke lebuh raya untuk sampai ke destinasi.. kekadang terlalu banyak kekangan sehingga kta terpaksa berpatah balik dan menggunakan pelbagai alternatif yg ada.. so kutip lah pengalaman yg ada supaya kta lbh bersedia untuk perjalanan seterusnya..
sayang, ingatlah perkahwinan adalah perkongsian 2 hati.. saling memberi dan menerima, bertolak ansur, lengkap melengkapi, ikhlas dan jujur adalah pakaian sejati.. skali kta memutuskan utk bersama, kta harus bersedia utk hadapi apa jua kemungkinan.. cintai lah diriku sepertimana dirimu kau cintai.. begitu jua aku.. semoga Allah memberkati ikatan suci kta ini.. Amin ya Rabbal Alamin..

No comments: